Купувайте на едро от местни производители и съхранявайте във фризер

Цените на хранителните стоки поеха нагоре и причината за това са не само великденските празници, когато традиционно продавачите у нас ги надуват, за да се възползват от повишеното търсене, а редица други обстоятелства. Финансови анализатори прогнозират, че наблюдаващата се през последния месец тенденция към увеличение ще продължи, тъй като икономиките започват да се възстановяват от пандемията и постепенно спират субсидираните с държавни средства програми. Освен това поскъпват енергийните ресурси, които са значителна част при ценообразуването им.

По данни на Европейската статистическа служба увеличението през февруари е с 0,9%, а през март – с 1,3 на сто. Това обяснява и защо продължава да расте популярността на всякакви съветници и книги по спестовност, до които доста хора по света прибягнаха по време на коронавирусната криза, за да свържат двата края.

44-годишната шотландка Лорна Купър започва да се занимава с икономично готвене, след като заради травма остава без работа.
44-годишната шотландка Лорна Купър започва да се занимава с икономично готвене, след като заради травма остава без работа.
44-годишната шотландка Лорна Купър влиза доста подготвена в пандемичното предизвикателство. Тя трябва да изхранва три свои и две доведени деца с ограничен бюджет през последните 6 г. Причината е, че заради травма на гърба се налага да спре да работи. Заплатата на съпруга ѝ се оказва недостатъчна за толкова много хора и жената започва да търси начини за намаляване на разходите. Постепенно това се превръща в нейно основно занимание. Когато постига добри резултати, споделя в социалните медии за тях. Интересът към тези нейни съобщения става толкова голям, че тя вече има над половин милион последователи във фейсбук. А в началото на тази година издава книга със съвети как може да се изхрани семейство с 20 паунда на седмица, или 45 лева, и вече пише втора с рецепти за бързо приготвяне на ястия, пак с ограничен бюджет – нещо, което много заети родители смятат за невъзможно и затова прибягват до купуване на по-скъпи полуфабрикати.

Kупър е убедена, че с по-добро планиране при пазаруване и готвене може да се постигне здравословно и евтино хранене, без това да изисква часове прекарване в кухнята. Самата тя купува на едро от местни производители, прави заготовки за различни ястия и ги замразява. Установила е, че по този начин продуктите запазват по-добре вкусовите си качества. “Не знам защо е така, но когато купувам замразени плодове и зеленчуци, те изглеждат или като гумени и безвкусни при готвене, или се превръщат в каша”, споделя Лорна пред “Дейли мейл”. Според нея хората погрешно мислят, че трябва да обикалят с часове по магазините всеки ден в търсене на намалени продукти, за да се хранят евтино. Достатъчно е да пазаруват в по-големи количества, които по принцип са по-изгодни, и да ги съхраняват правилно.

Въпреки че в дома си има два фризера, когато съдомиялната ѝ машина се разваля преди месеци, тя решава да не взема нова, а на нейно място да сложи трети. Така успява да съхранява и много млечни продукти, които ѝ доставя фермер. Преди пандемията той е работил само за ресторанти и кафенета, но след като те затварят заради коронавируса, се принуждава да предлага продуктите си онлайн и на отделни граждани. “Купих от него 5 килограма кашкавал на страхотна цена. Нарязах го на парчета и го замразих”, разкрива Лорна. По същия начин тя постъпва с голямо количество картофи. Част от тях изпича с кората на бавен огън във фурна и ги замразява. Така лесно след това може за минути да ги превърне в пълнени с различна плънка.

Hейна любима бърза рецепта е за печени яйца със сладък картоф. Приготвя ги във форма за мъфини. Първо я намазва с олио, разпределя в нея един голям настърган картоф, който се притиска с пръсти така, че да заприлича на гнездо. Запича се за 5-8 минути в предварително загрята фурна, след което върху него се слага малко замразен спанак и едно яйце, поръсено със сол, червен и черен пипер. Пече се още 8-10 минути.

Друг неин трик е да купува цели пилета, да ги сварява и да разпределя месото им в пликчета. Така много бързо след това може да приготви от него различни ястия със зеленчуци. Например пилешките гърди за 20 минути се превръщат в превъзходен сос за паста или ориз, ако се задушат в зехтин с една глава лук, 400 грама нарязани на ситно домати, 200 грама замразени чушки, 3 счукани скилидки чесън, половин чаена лъжичка кафява захар и една - с паста от люти чушки.

25-годишната Никол Оливия Джеймс също става популярна в социалните мрежи, след като признава, че успява да се храни с 25 паунда на месец или 57 лева. “Наложи ми се да живея така около 2 г. Не беше лесно и не бих пожелала такъв стрес на никого, но се справих”, разкрива тя пред “Метро”. Нейното правило също е купуване на по-големи количества, които да се готвят, замразяват и размразяват по-късно за определени ястия. Основно ги приготвяла от зеленчуци, картофи, леща, боб, тестени изделия и ориз. Скъпото месо често замествала с яйца. “Отказах се да пазарувам от големите супермаркети с много готови храни и така установих, че евтините магазини също предлагат добри продукти, които стават много вкусни с подходящи билки и подправки”, обяснява Никол. Освен това гледала винаги да има запас от консерви и макарони, с които да изкара в дните преди заплата, ако не е успяла да се справи с парите си на болногледач добре.

Aвстралийката Кянна Кямбъл, която се прочу със своя икономичен начин на живот, след като успя да спести 32 000 долара за година, съветва хората да проучват цените по интернет и да пазаруват там, където установят, че е най-изгодно. Ако могат да го правят онлайн, е още по-добре, тъй като така се предпазват от изкушения, които крият отрупаните щандове в супермаркетите. Дори да не сте вегетарианци, е необходимо да се придържате поне към 3-4 яденета без месо седмично, казва Кямбъл. Това не само е добре за здравето, но и намалява бюджета за хранене. Същият ефект може да се постигне и с готвене само на прости ястия без специални продукти и подправки, които увеличават разходите. Задължително трябва да има ден от седмицата, в който да се изяждат остатъците в хладилника. Най-добре е да е преди голямото седмично пазаруване, за да е сигурно, че няма да се изкушите от друга храна.