73,7 на сто от софиянци имат карта

Най-много пеша ходят пенсионерите

Само 1,7% стигат с колело на работа

43,4% от софиянци пътуват с градски транспорт, а 31,8% се придвижват с кола. Това сочат данните от анкетно изследване за разпределението на пътуванията в София, което е представително за населението на столицата на възраст от 14 до 80 г., с което “24 часа” разполага.

То е направено от аналитично-консултативната група “Ей Си Джи” ООД. В него са участвали 5019 души, с които е направено интервю “лице в лице”. Анкетите са направени в периода от 1 до 23 ноември 2020 г.

В тях са участвали 48,6% мъже и 51,4% жени. По възрастови групи най-голям е делът на анкетираните между 18 и 30 г. - 21,7%; 31 - 40 г. - 20,2%, и 41 - 50 г. - 18,2%.

Сред тях работещите са 59,9%, пенсионерите - 16,4%, студентите - 8,8%, учениците - 5,3%, безработните - 4,1%, работещите пенсионери - 3,3%, и домакините - 2,2%.

С 2% са се

увеличили

хората, които

ползват градски

транспорт

през 2020 г. спрямо 2017 г., сочат данните от разпределението на пътуванията по вид транспорт на база 14 449 единични придвижвания. Така сега с градски транспорт пътуват 39,3%, а през 2017 г. делът им е бил 37,1%. С толкова обаче нараства и броят на придвижванията с кола - от 31,2% през 2017 г. до 33,5% през 2020 г. Въпреки пандемията данните от анкетата сочат, че пешеходците намаляват - от 29,7% през 2017 г. на 24,9% сега. Малко по-малко са и движещите се с велосипед - от 1,8% през 2017 г. на 1,1% през 2020 г.

0,4% декларират,

че използват

тротинетка,

също толкова се движат с такси, 0,2% - с мотоциклет, а 0,1% ползват автомобили за споделено пътуване.

На въпрос какъв транспорт обичайно използват в делнични дни, 43,4% от анкетираните отговарят, че пътуват с градски транспорт, 31,8% - с кола, а пеша - 21,8%.

С велосипед се

движат 1,8%,

с тротинетка - 0,6%, с автомобили за споделено пътуване- 0,4%, а с мотоциклет - 0,3%.

Любопитни са данните за пътуванията на анкетираните според техния профил. Логично -

най-често с

автомобил се

придвижват

работещите -

45,7%, следвани

от домакините

- 25,9%, студентите - 19,3%, и безработните - 17,7%.

Градският транспорт пък е предпочитано средство за придвижване за 56,4% от работещите пенсионери и 56,3% от студентите, следвани от 51,9% от учениците и 51,5% от работещите пенсионери.

Пеша пък

най-често ходят

38,8% от

пенсионерите,

36% от домакините, 31,2% от учениците и 30% от безработните. С велосипед се придвижват само 4,9% от студентите, 4,4% от учениците, 3,8% от безработните и едва 1,7% от работещите.

5019-те анкетирани са осъществили 13 519 пътувания от начална до крайна точка, което прави средно по 2,7 пътувания. Тези пътувания включват 15 675 единични придвижвания. 6992 от тях са с градски транспорт, пише в доклада за изследването.

Така от данните става ясно, че през 2020 г. ползващите автобусните линии на градския транспорт са се увеличили до 51%, като през 2017 г. те са били 44,4%. Логично нараства и броят на пътуващите с метро - от 21,8% през 2017 г. те вече са 24,3%. Намаляват обаче пътниците в електротранспорта - с трамвай се возят 16,9%, а с тролей - 7,8%.

Най-често софиянци пътуват с една линия, без да се налага да се прекачват на друга. Тези пътувания са 86,5%.

11,1% от

пътуванията са

със смяна на

още една линия,

а с две прекачвания - 2,4%.

Най-често пътуващите с градски транспорт ползват карта, сочи анкетата сред 3327 лица, посочили, че използват най-често обществен транспорт за придвижването си в града. Карта по преференциална тарифа (например за ученици, студенти, пенсионери и др.) ползват 42,5%, с карта по редовна тарифа се движат 29,2%, 2% си купуват годишна карта и също толкова - дневна карта. С билет се возят само 11,8% от пътуващите с градски транспорт, а талон с 10 пътувания ползват 9,8%.

2,6% пък си

признават, че

се возят гратис

От пътуващите с билет 94,9% се возят по една линия, а на 5,1% им се налага да направят едно прекачване. При ползващите талон с 10 пътувания 89% пътуват без прекачване, а 11% - с едно. На 33% от пътниците, които се возят с дневна карта от 4 лв., им се налага да правят едно прекачване.

В доклада е направено и разпределение на пътуванията по цели за всички видове транспорт. Най-честата причина за пътуване, разбира се, е, за да отидем от дома до работа - 21,2%, и за да се приберем от офиса до вкъщи - 16%. 11,5% от пътуванията са от търговски обект до дома, 6,2% в обратната посока, 4,9% от офиса до търговски обект и др.

Пътуванията с кола от вкъщи до работа и обратно са 53%, а с градски транспорт - 37,5%. Най-често софиянци ходят пеша от дома до търговски обект и обратно - 37,1%

56,2% посочват

времето за

пътуване като

най-голям

недостатък

на придвижването с градски транспорт. За 45,8% той е условията по спирките, а за 35% - редовността и интервалите на разписанията.

Заради пандемията повече тръгнали пеша или с коли

Пандемията е накарала софиянци да ходят по-често пеша или да използват повече автомобил, става ясно от данните за нагласите на анкетираните относно начина им на придвижване в условия на усложнена епидемиологична обстановка.

На въпрос дали са променили начина си на придвижване по време на пандемията от COVID-19 70,7% отговарят с “не”. 14,9% обаче казват, че заради коронавируса ползват по-често автомобил, а заради риска от зараза 14,2% вече се придвижват по-често пеша. Пандемията е “качила” на велосипед едва 1,4%, които признават, че карат повече колело.

На въпрос дали се чувстват сигурни да пътуват с обществен транспорт в условията на предприетите противоепидемични мерки 48% отговарят положително, а “не” посочват 52% от анкетираните.

На въпрос за буферните паркинги към метрото са отговорили 2595 души, които ползват автомобил, за да се придвижват.

56,7% от тях никога не

са ползвали паркингите

от типа “паркирай и пътувай”, 23,6% са го правили рядко, 11,9% - 1-2 пъти месечно, на 5,9% им се налага 1-2 пъти седмично, а 1,9% - всеки ден.

Допълнителен въпрос е зададен на 1374 души, които казват, че никога не са ползвали подземните паркинги. 28,4% посочват, че по принцип не желаят да ги ползват, за 19,6% причината е високата цена, 18,2% - липсата на удобен паркинг от този тип, а на 3,6% им се струва несигурен. Тук анкетираните са дали повече от един отговор.

Любопитни са и данните за нагласите на анкетираните към евентуална нова услуга - заплащане на допълнителна цена за пътуване с нощен транспорт към абонаментна карта. 70,6% от запитаните 2257 души отговарят, че не биха платили за подобна услуга, а 13,4% отговарят с “да”. Средната допълнителна цена, която последните биха платили, е 6 лв.