Тикет системата на транспорта ще е готова до Нова година. Преди това общинският съвет ще реши дали билетът ще е за време, или за разстояние, но без да се вдига цената, казва в интервю кметът на София

Още акценти от интервюто:

l До 3 г. ще осигурим места в градините за всички деца над 3-годишна възраст

l Ще настоявам в новия устройствен план да се преразгледат параметрите на застрояване в кварталите

- Г-жо Фандъкова, как се управлява столица, която вече 70 дни е под блокада, и какъв изход от тази ситуация виждате вие като кмет на София и зам.-председател на ГЕРБ?

- В най-новата ни история София е градът, в който се провеждат многобройни протести. Те станаха част от демократичния градски дух. Свободното изразяване на мнение е част от правата, за които всички сме се борили. Затова и аз

като кмет винаги

съм гарантирала

правото за свободно

и мирно изразяване

на волята на гражданите. Вече 70 дни това се случва в града ни. Блокадите на Орлов мост и кръстовището при Ректората причиняваха огромни неудобства за софиянци, които трябваше да пътуват по обходни маршрути и да сменят по няколко превозни средства. Със започването на месец септември трафикът се утежни и се радвам, че повечето протестиращи разбират, че не е добре да блокират съгражданите си. Хората от моето поколение сме участвали в много протести. Била съм част от големите протести в началото на прехода. Виждали сме и големи, и продължителни протести, които са променяли политическия живот. Важно е гражданите да бъдат чути, а отговорността на политиците е да дадат ясни предложения. Това, което не бива да допускаме, е война между институциите, защото тя крие риск да се превърне във вражда и ненавист между хората. Надявам се, това да не се случи!

- За първи път заради пандемията празничният 17 септември ще премине без традиционната тържествена сесия, няма да има почетни граждани, церемония по връчване на наградите на София. В тази извънредна година какво научихте и какво послание ще отправите към софиянци?

- Тази извънредна ситуация показа извънредната съпричастност и добрина, на които са способни обикновените хора, поставени в необикновена ситуация. Най-силно ме впечатли съпричастността и готовността за взаимопомощ. Нито аз, нито екипът ми спряхме работа, а напротив - осигурихме разкриването на COVID отделения в общинските болници, подкрепихме възрастните хора, които бяха най-тежко засегнати, с доставки на храна и лекарства. В тези усилия се включиха и много граждани. Имаше дни, в които буквално

стотици хора се

обаждаха и пишеха с

желание да помагат

Още пазя рисунки, които ми изпращаха деца, съобщения от тийнейджъри, които искат да са доброволци, и възрастни хора, които искат да дарят за лекарите. В такива моменти се усеща силата на общността и желанието заедно да се справим с това предизвикателство.

Няма как обаче пандемията да не се отрази на живота ни, включително и на програмата за 17 септември. Длъжни сме да спазваме мерките. Затова, за съжаление, този 17 септември ще е без традиционните събития, с които софиянци са свикнали - церемонията по вдигането на знамето на града, тържествения водосвет, празничната сесия на СОС, на която изтъкнати българи получават най-високите отличия на столицата. Празникът сега ще е по-особен. Преценихме, че не е удачно в тази ситуация да събираме творци и лауреати на наградите на София за ярки постижения в културата на традиционния концерт, който правим в Народния театър. Но намерихме начин да ги отличим, защото в тази тежка ситуация изкуството и културата бяха и са опора за мнозина. През телевизионния екран ще покажем всички номинирани и носителите на наградите.

Днес честваме вярата, надеждата, любовта и мъдростта, която ни показва целта и ни води към нея. Пожелавам на всички софиянци здраве и нека мъдростта ни води - имаме нужда от нея, за да продължим!

- Какви щети нанесе коронакризата и как София ще продължи да се развива въпреки ограниченията, в които се налага да живеем?

- 20,5 млн. лв. е спадът на приходите в бюджета към края на август, а в градския транспорт - над 32 млн. лв. Това е съществен спад, който се отразява върху работата ни и инвестициите. Добрата новина е, че предвидихме този спад много точно още през април. Тогава с първата актуализация намалихме бюджета с 23 млн. лв. Това ни помогна да продължим да работим по важните за града проекти. Намалихме и разходите за някои дейности, но без това да попречи на развитието на София. Така, както в семейството правим сметка какво харчим, така трябва внимателно да мислим и в какво да се инвестират парите на софиянци.

Предприетите мерки в подкрепа на бизнеса също се отразиха на общинските приходи. Освободихме заведенията от такса тротоарно право, намалихме наемите на общинските имоти, издаваме гаранции по кредити на самостоятелно заети лица, малки и средни предприятия, засегнати от кризата. 2000 са заявленията от бизнеса за намаляване на наеми и такси и над 2,5 млн. са гарантираните кредити на малки предприятия. С 400 000 лв. подкрепихме и творците, за да продължат да работят и да ни радват със своя талант.

А възможностите дойдоха през технологиите. Тази криза ни накара много бързо да преустроим работата, особено в сферата на образованието. Училищата в София показаха, че се адаптират бързо и всички се справиха много добре, за да може учебната година да приключи. С РУО - София, имаме пилотен проект, с който подкрепяме 20 училища и финансираме обучението на учителите. Дигитализацията на обучението се ускори и без значение дали ще има нова вълна на вируса тя ще даде съществен принос в реформата на образованието.

- Ще предложите втора актуализация на бюджета - кои проекти ще се наложи да оставите за догодина?

- Втората актуализация няма да засегне проектите. Тя трябва да гарантира балансиран бюджет и подкрепа за най-силно засегнатия сектор - градския транспорт. Знаете, че въпреки извънредното положение не спряхме обществения транспорт, за да може софиянци да се придвижват.

- Подготвяте тегленето на инвестиционен заем от ЕИБ. В какъв размер ще е и за какви проекти ще използвате средствата?

- Завършването на вътрешните рингове на София и връзките с околовръстния път са ключова задача, която съм си поставила. За да продължи изпълнението ѝ с бързи темпове, е необходимо да поискаме инвестиционен заем. В противен случай тези обекти трябва да се случат много бавно или да се прекратят останалите строителни и ремонтни дейности в града. И двете опции не са вариант за София. Затова работим с ЕИБ по отпускането на

инвестиционен заем

за около 100 млн. лв.,

с който да завършим започнатите обекти и да стартираме нови. В списъка ни са завършването изцяло на бул. “Т. Каблешков” и бул. “Филип Кутев”, което ще облекчи трафика в южната част на града. Искаме да изградим бул. “Копенхаген” в “Младост”, Източната тангента, булевардите “Рожен” и “Ломско шосе” - ключови обекти за града, с които ще облекчим трафика и ще развием северните територии. Включили сме трамвайната линия по бул. “Стамболийски”, реконструкцията на бул. “Скобелев”, тунела и релсовия път по бул. “Царица Йоана” - с тях ще подобрим трамвайния транспорт, който е най-екологичният наземен транспорт.

Включили сме и изграждането на зеления ринг. Преговорите ни с ЕИБ са за проекти, които гарантират екологичното развитие на София - облекчаване на трафика, развитие на електротранспорта и придвижването с велосипед.

- Пуснахте първите 8 станции на третата линия, а кога ще заработят и останалите 4 в “Овча купел”?

- Строителството на 4-те километра трасе през “Овча купел” завърши. Правят се тестове на влаковете. Очаквам в началото на 2021 г. той да бъде пуснат и метрото да е 52 км. Само за 10-11 г. от 9 км метро догодина ще е 5 пъти по-дълго. Това е инвестиция, която се усеща ежедневно от стотици хиляди хора, които ползват най-екологичния и бърз градски транспорт. Моите усилия са разширението на метрото да не спира. Затова още догодина ще започне продължението на третата линия с 3 км до кв. “Левски Г”. Предстои да пуснем и процедурите за изпълнители на още 6 км метро през “Слатина” до зала “Арена Армеец”. Работим по привличането на европейски средства за двата участъка, ще инвестираме и собствени. Разчитаме отново и на подкрепата на държавата, която винаги сме получавали.

- До Нова година трябва да заработи и тикет системата. Ще има ли София най-накрая билетче за пропътувано разстояние или време?

- 100% от наземния транспорт вече е оборудван с устройствата на новата система за електронно таксуване. Имам уверение от директора на ЦГМ, че до месец ще бъдат оборудвани и касите за продажба на билети. Монтирано е и видеонаблюдението във всички превозни средства. Работи се по оборудване на метрото. По договор новата система трябва да е готова до края на годината. Билетната система ще позволява таксуване според пропътувано време или изминато разстояние. Смятам, че

таксуването според

пропътувано време е

по-подходящо за София

Това е решение, което в следващите месеци ще вземе общинският съвет. Подчертавам, че не говорим за вдигане на цената. Най-важният плюс на системата е, че ще има много повече възможности за купуване на превозни документи - през интернет, а банкова карта може да служи и като билет.

- Исканите от вас промени в правилата за строителство на детски градини вече са факт. Как това ще помогне за решаването на проблема с местата и в какъв срок смятате, че ще преодолеете недостига?

- Това не е първият ни опит за промени в тези наредби, но с постоянство и с подкрепата на министрите на здравеопазването и на регионалното развитие този път постигнахме резултат. Целта е да можем да изграждаме нови сгради в големите дворове на съществуващи детски градини и да строим в по-малки терени с неправилна форма. София е силно урбанизирана, затова трябва да можем да строим детски градини във вече застроени квартали, в които няма големи свободни площи. Затова имахме нужда от тази промяна, която намали големите отстояния, които се изискваха. Те ще се допускат с мотивирано решение на СОС, за което, вярвам, че ще има политическа воля. Вече детски градини и ясли ще могат да се изграждат и на първите етажи на съществуващи и новопроектирани сгради. Очаквам, че ще има интерес от инвеститорите да изграждат такива детски заведения. При тях ще се гарантира както отделен вход, така и всички изисквания за добра и сигурна среда за децата.

Подготвяме нова 3-годишна програма за строителство на детски градини и ясли. Тя ще ни позволи

в следващите 3 г.

да открием поне

180 нови групи

Това зависи и от активността на районните кметове. Възложила съм им да работят по всички варианти и да дават предложения, за да инвестираме активно в този сектор. Моята цел е до 3 г. да осигурим места за всички деца над 3-годишна възраст и да разширим чувствително местата в яслите.

- Има ли други нормативни правила, за които настоявате за промени и защо?

- Готови сме с промени в Закона за устройство на територията и 2 наредби, с които да засилим контрола и отговорността на всички участници в строителния процес, за да подобрим качеството на изпълнените дейности. Ще предложим въвеждане на солидарна отговорност за скрити дефекти, която да се носи от строителя, проектанта, техническия контрол и доставчиците. Ще предложим фирмите за строителен надзор да носят отговорност за своевременното установяване на явни дефекти при съставяне на актовете за извършената работа. Предлагаме и въвеждане на задължителна допълнителна застраховка. Искаме да гарантираме, че изразходването на публични средства ще бъде при спазване на всички изисквания за качество от фирмите, които печелят обществените поръчки.

- Започва работата по нов устройствен план на София. За какво ще настоявате?

- За преразглеждане на параметрите на застрояване, особено в териториите, южно от трети градски ринг и в жилищните комплекси. За последното десетилетие прилагането на действащия план показа, че има пропуски, които не създават добра градска среда. Втората задача е обвързване на системите на метрото с наземния транспорт. Това включва и резервиране на териториите за бъдещи

разширения на метрото

- към Студентски град,

Симеоновския лифт

и “Илиянци”

- Готова ли е София за ново извънредно положение, ако прогнозите за втора вълна на заразата наесен се сбъднат?

- Надявам се да не се стига отново до извънредно положение. Но работим активно за посрещане на евентуална втора вълна от общинските болници и в обществени сгради като училища, социални домове, детски градини с осигуряване на достатъчно материали и техника. Благодаря на столичните медици, които направиха всичко възможно здравната система на София да издържи.

- Работите и по проекта за бюджет за 2021 г. Кои са по-големите проекти, които ще включите?

- Догодина ще довършим разширението на бул. “Ф. Кутев” и ще стартираме изграждането на първия етап от източна тангента - от северната скоростна тангента до бул. “Вл. Вазов”. Ще започнем ремонтите на бул. “Първа Българска армия”, улиците “Кукуш” и “Й. Щросмайер”. Готов е и проектът за кръгово кръстовище при булевардите “Кл. Охридски” и “А. Ляпчев”, което се забави заради отчуждителни процедури. Тази есен ще започнем ремонт на ул. “Н. Коперник”, който ще продължи и през 2021 г. Важно е да стартираме и процедурите за довършване на двете зони в центъра - около храма “Св. Ал. Невски” и около ул. “Граф Игнатиев”. Ще се обновят градината при църквата “Св. Георги” и ще възстановим езерото с лилиите в Борисовата градина. Ще продължим с изграждането на нови алеи в парка на “Хиподрума” и парк “Надежда” и ще започнем археологическите проучвания в градината до хотел “Рила”.