Столичната община е готова с проекта за устройствен план за първата част от зеления ринг. Тя ще свърже районите “Слатина” и “Изгрев” по трасето на бившата жп линия при гара “Пионер”. Плановете са там да се изгради 3,1 км велоалея, пешеходна зона и линеен парк.

Проектът представиха столичният кмет Йорданка Фандъкова и главният архитект на София Здравко Здравков.

“Това е един от важните за града проекти, за чието реализиране поех ангажимент пред софиянци. Целта е София да се развива като още по-зелен град и да подобряваме качеството на въздуха. Става дума за имот от 60 дка, който е собственост на НКЖИ. Условието да ни бъде предоставен от транспортното министерство е да има приет устройствен план. Проектът е готов и предвиждаме да изградим нов линеен парк, велоалея и пешеходна зона. Така в едно изцяло зелено пространство ще предоставим на софиянци алтернатива за придвижване, за да намалим трафика в града”, обясни Фандъкова.

Проектът подлежи на обществени консултации и се очаква да влезе за обсъждане в СОС след около 2 седмици.

Намеренията на общината са да приключи всички процедури до края на годината, за да може през 2021 г. да стартира изграждането на първата част от зеления ринг.

В бъдеще намеренията са зеления ринг да осигурява връзка на няколко квартала с най-големите паркове в столицата - Южния и Борисовата градина.

“Става дума за истинска пешеходна и веловръзка. Предвиждаме в първата част 30 000 кв. м допълнително озеленяване и изцяло нов линеен парк. В малко по-широката част в район “Изгрев” планираме в участъка да се изгради и детска градина. Тя ще е възможна, ако се приемат предложенията ни за промени в изискванията за строителство на детски градини. Надявам се това да се случи до края на юли”, подчерта арх. Здравков.

Велоалеята ще е с 3 м широчина и ще бъде отделена от пешеходната с озеленена ивица, за да се осигури безопасност за пешеходци и велосипедисти. Предстои да се обяви процедура за изработка на идеен проект, който да включи осветление, джобове за сядане и др. “За да може това място да се превърне в едно от любимите на софиянци за разходка, отдох и спорт”, добави арх. Здравков.

Освен това в терените, в които НКЖИ си запазва собствеността, се предвижда да има обекти за обществено обслужване като кафенета и малки магазинчета.