Братоев: Трябва план, за да не се строи отгоре

Опозицията иска автобуси, но знае, че поддръжката им е като за подземната железница

20 хил. пътници в час пик ще превозва бъдещото разширение на метрото към околовръстното шосе и Симеоновския лифт. Това натоварване е достатъчно, за да защити отклонението, то не може да се поеме от никакъв друг вид надземен транспорт. Това каза шефът на “Метрополитен” проф. Стоян Братоев пред столичните общински съветници в комисията по архитектура и градоустройство. проф. Стоян Братоев

проф. Стоян Братоев

Коментарът му дойде в сряда, след като опозицията отново блокира доклада на главния архитект на София Здравко Здравков за промяна на подробни устройствени планове на бъдещото трасе. Аргументът на общинския съветник Борис Бонев от “Спаси София” бе, че на предишното заседание е поискан анализ дали има нужда от трасето, защото наземен транспорт би бил в пъти по-евтин.

Според експертите обаче автобусите не могат да поемат този пътникопоток. Причината е, че на час те могат да превозват 4 хил. души, ако са единични, и 6 хил., ако са съчленени. Трамвай може да поеме 8-12 хил. пътници.

“Анализите, правени по методика на Еврокомисията, показвали, че в час пик с подземната железница по това направление щели да пътуват между 18 000 и 20 000 пътници на час. Методиката е немска, ползвана е в проучванията за метро в Прага, Варшава и Будапеща. Братоев е на мнение, че

няма наземен

транспорт, който

да поеме такова

натоварване

“Това е дългосрочна прогноза. Не правим метро за 5 г.”, коментира той. В момента в района върви сериозно жилищно строителство, ще се правят и бизнес сгради.

Ако общинарите приемат доклада на главния архитект на подробни устройствени планове заради бъдещото трасе, само ще се резервират имотите за евентуалното изпълнение на проекта. “Вече имаме горчив опит”, каза Братоев. И отново подчерта, че е важно да се осуетят бъдещите строежи, защото метрото не може да прави завои в гъсто застроени територии.

Проектът за разширение на първи метродиаметър до лифтова станция “Симеоново” започна през 2014 г. Инж. Антон Янев, управител на проектантско бюро РИКАТ, коментира видимо ядосан идеите за спиране на метрото до лифта. (Виж интервюто долу.)

Според Братоев в следващите 6-7 г. едва ли ще има средства за тази част от метрото, тъй като ще се довършва третата линия. “Ако някога тръгне да се реализира, трябва да е резервирана територията”, заяви Братоев и добави, че в противен случай проектът ще е невъзможен.

Атаките към метрото от “Спаси София” не са от вчера, а през август по време на предизборната кампания поискаха то да спре и да се развива автобусния транспорт. А тяхна е и кампанията “Спаси метрото”, която стартира още през 2009 г. Борис Бонев

Борис Бонев

“Абсолютно недопустимо е да се обслужват частни инвеститори в ущърб на обществения интерес и да се инвестират милиони в метро там, където няма нужда от него. Няма да спра да настоявам, че метрото е скъпа за изграждане инфраструктура и ужасно скъпа за поддръжка. Трябва да го има там, където ще има пътници, и изграждането му

трябва да е

обективирано

с данни,

а не с манипулации и сърцераздирателни становища”, написа във фейсбук Борис Бонев.

В атаката на метрото до Витоша се включиха и от “Демократична България”. В становище от края на май те изчисляват, че метрото ще струва 78 млн. лева, а обслужването с нови автобуси ще е 7,8 млн., но разходите за поддръжка са почти равни - 2,7 млн. лв. за рейсове и 2,5 млн. за метро, като то е в пъти по-екологично. Проектът на станцията към Витоша предвижда и буферен паркинг.

В сряда покрай бъдещата спирка пък изплува и конфликт на интереси. Борис Милчев, който е правен консултант и партиен активист от ДБ, сега има отрицателно становище като експерт. Дълги години той е бил шеф отдел “Правен” към дирекция “Архитектура и градоустройство” на Столична община. Малко след това пък подписва консултантски договор по този проект с компании, заинтересовани от неговото реализиране. 3 г. по-късно обаче обръща мнението си на 180 градуса и вече критикува трасето.

“Ние ще

предадем

тази информация

на компетентните

органи,

за да бъде установено съществува ли конфликт на интереси.

Нека да стане ясно какви са били мотивите на този човек нееднократно да подписва документи, свързани с проекта, като служител на направление “Архитектура и градоустройство;, след това да прибере комисионна по консултантския договор, а сега да подкрепя политически атаки срещу развитието на метрото. Използва ли позицията си на експерт от политическата група на ДБ, за да “предоговори” отношенията си с тези инвеститори?!, каза Малина Едрева, шефка на групата на ГЕРБ-СДС на сесията на общинския съвет в четвъртък.

И попита: “Дали радетелите за прозрачност от ДБ са знаели за обвързаността на своя експерт и ще поемат ли политическа отговорност за това?”

Инж. Антон Янев, управител на проектантско бюро РИКАТ:

Съветници - уж еколози, играят театър против метрото в ущърб на столичани!  Инж. Антон Янев, управител на проектантско бюро РИКАТ

Инж. Антон Янев, управител на проектантско бюро РИКАТ

- Инж. Янев, вие сте част от екипа, проектирал отсечката до Симеоновския лифт. Как възникна идеята? Общинският съветник Борис Бонев дава сега яростен отпор и смята, че това трасе трябва да се обслужва от автобуси.

- Метрото ще даде възможност Витоша да започне да се посещава с екологичен транспорт. Без да има нужда от автомобили, които да замърсяват въздуха до околовръстния път, без да има нужда двата големи магазина там да се посещават само с автомобили. Росен Плевнелиев още в първите месеци от мандата си на президент осъзна, че е важно да имаш метро и лифт до планината, за да отидеш да караш ски. Така че не е много трудно да стигнеш до тази идея. Питайте г-н Бонев каква е неговата идея.

Автобус? Чудесно - да замърсяваме още въздуха с димни и автомобилни газове ли? Браво на г-н Бонев!

- Има ли разчети за ефекта от метрото до планината?

- Разбира се. Миналата седмица направиха и прогнозно изследване на пътникопотока. Да не забравяме, че там има една междинна станция, която събира пътници от всичките огромни жилищни квартали над 300 хил. кв. метра плюс още един около 150 хил.

Не знам дали си спомняте, че имаше един “Град на мечтите” на Анжел, който също започва да се застроява. Това са огромни терени. Как го виждате вие? С автобусчета ще ги караме хората да ходят на работа, да пазаруват, да водят децата си на училище. Чудесно! А дали ще открие фирма за автобусен транспорт, може ли да попитате (г-н Бонев - бел. авт.) чрез вашия вестник?

Тук е най-странното нещо. Има общински съветници от “Демократична България”, които са членове на най-различни екологични сдружения. След като непрекъснато казват, че София е мръсен град, след като искат екологичен транспорт, след като искат градът да е чист и т.н - няма да има метро. На този въпрос искам “24 часа” да ми отговори. Искаме ли ние да имаме по-екологичен град?

Искаме ли да ходим на Витоша? Сега

всички ходят

по поляните

с кола,

защото няма друг начин. Автобусите пърпорят нагоре, а отзад не може да се види дали е автобус, или е влак, защото такъв дим вдигат, качвайки се по баира. За какво се борим в крайна сметка? Борим се за града си, или се борим против града си? Не ми пука дали аз съм правил проекта, или не, пука ми за това, че на практика се играе един голям театър. И този театър е в ущърб на софиянци и на гостите на града.

Има и един малък детайл, който се съмнявам, че хората го знаят - на бъдещата лифтова станция ще бъдат

предвидени

около 3000

шкафчета

Представете си шкафчета 30 на 30 на 2 м високо, където хората да си оставят ски екипировката. Срещу тези идеи има едно твърдо “не” и нищо като аргументи.

Идете на “Симеоновско шосе” и околовръстния път и вижте какво се случва - задръстванията са огромни!

Искате ли да му отговоря на г-н Бонев? Той иска метро към “Горубляне”. Може би това е първият етап от един по-мащабен проект, следващият етап може би ще бъде “Панчарево” и третият етап може би ще бъде Самоков.

Кой друг има интерес освен Борис Бонев да отиде метрото към Самоков? Аз много ще се радвам, ако продължи метрото до Самоков, защото ще имам работа да проектирам още 60 км метро.