Влаковете ще стигат до “Левски Г” и “Арена Армеец” през 2026 г.

През 2023 г. ще започне строителството на разширението на третата линия на столичното метро през кварталите “Гео Милев” и “Слатина” до “Цариградско шосе” и Окръжна болница. То е с дължина 6 км и ще има 6 метростанции.

“Плановете са строителството да започне през пролетта на 2023 г. Практиката сочи, че около 3 месеца и половина след подписване на договорите изпълнителите имат готовност да стартират”, обясни изпълнителният директор на “Метрополитен” проф. Стоян Братоев.

Участъкът ще осигури връзка през центъра на “Младост 1” и “Цариградско шосе” със западните квартали “Овча купел” 1 и 2 и “Горна баня”, както и с другите две метролинии. Чрез тях жителите на източните квартали

ще имат бърза връзка с Централна жп гара, летището и центъра

Очакванията са изпълнителите да са ясни до края на годината. След подписването на договорите те имат 42 месеца за изграждане на трасето и станциите и 45 месеца за доставка и монтаж на системите за контрол и управление на влаковете. Така участъкът през “Слатина” трябва да е готов през втората половина на 2026 г.

Трасето ще е с двупътни тунели, изградени с тунелопробивна машина. То започва от ул. “Шипка”, където при строителството на първата част от третата метролиния бе изградена голяма трапецовидна шахта с широчина 10 и 21 м и дължина 60 м. Тя позволява от нея

да бъде реализирано отклонението към “Слатина” и “Младост”, без да се спира движението в района

Източно от кръстовището на бул. “Ситняково” и ул. “Гео Милев”, ще е първата метростанция - “Ситняково”. Втората - “Гео Милев”, ще е западно от кръстовището на улиците “Гео Милев” и “Н. Коперник”. Третата - “Слатина”, ще е под платното на ул. “Гео Милев”, западно от р. Слатинска. Станция “Шипченски проход” ще е напречно на едноименния булевард, западно от кръстовището с бул. “Асен Йорданов”. Под източното платно на бул. “Асен Йорданов”, между зала “Арена Армеец” и “София Тех Парк” ще е станция “Асен Йорданов”. Последната - “Цариградско шосе”, ще е под южния локал на булеварда, източно от кръстовището с ул. “Димитър Моллов”.

Строителството на първото разширение на третата линия започна през март с изграждането на 3 нови станции под бул. “Владимир Вазов” и тунелите между тях. Над 90% от подземните мрежи вече са преместени и е започнало изграждането на шлицови стени. Строителството почти изцяло е под нивото на подземни води. Това изисква специални методи като водопонижаване, тампониране, заздравяване и други. Станциите ще се изграждат по милански метод и частично по открит способ. Тунелите в по-голямата част ще се строят подземно по нов австрийски метод, а в участъка между станциите “Владимир Вазов” и “Тракия” в кв. “Левски” - по топ даун метод. Срокът за изпълнение е 39 месеца, т.е. новото трасе от 3 км ще е готово през 2025 г. Участъкът до “Левски Г” е заложен за финансиране от плана за възстановяване и устойчивост. Досега изграждането бе изцяло с общински средства, които се възстановяват от Министерството на финансите.

Визуализация на бъдещата метростанция при стадион “Георги Аспарухов”
Визуализация на бъдещата метростанция при стадион “Георги Аспарухов”

Министерският съвет одобри преди дни изменението на общия устройствен план за разширението през “Слатина”. Столичният кмет Йорданка Фандъкова нееднократно обяви, че очаква държавата да гарантира част от съфинансирането на проекта. В държавния бюджет за тази година са осигурени 40 млн. лв. Плановете са 70% от нужните средства да се осигурят от общинския бюджет чрез заем от Европейската инвестиционна банка, а останалите 30% - от държавния бюджет.

С него през 2026 г. метромрежата ще е 61 км с 56 станции. Метрото ще превозва над 550 хил. души дневно и около 200 млн. души годишно, а спестеното време ще надхвърли 240 хил. човекочаса дневно. Ще се засили екологичният ефект и намалените вредни газове ще надхвърлят 90 хил. тона годишно. Трафикът около метролиниите ще намалее с 25 - 30%. Разширената с нови 9 км метромрежа ще улеснява пътниците с 4 връзки с жп мрежата и летището, 18 трамвайни и над 65 автобусни и тролейбусни линии.

 

Най-натоварените станции с автоматични преградни врати

Най-натоварените метростанции в София от първата линия на метрото ще се сдобият с автоматични перонни преградни врати с вертикално отваряне.

Те ще бъдат поставени на 12 метростанции по проект, изпълняван от “Метрополитен” ЕАД, който се съфинансира по Оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г.

Автоматични преградни врати вече са поставени на станциите “Опълченска”, “Сердика”, “В. Левски”, “К. Величков”, “Западен парк”, “Люлин”, “Сливница” и “Вардар”.

В момента се монтират преградни врати на станциите при Софийския университет, “Г. М. Димитров”, “Младост 1” и “Цариградско шосе”.

Подобни преградни врати има на третия лъч. Те ще са заложени и в проектите за изграждане на двете разширения на третата метролиния - през район “Подуяне” и през “Слатина”.

От монтирането на перонни преградни врати на първите 8 най-натоварени станции на първата линия инцидентите с пътници са намалели с около 55%. С поставянето на перонни врати на останалите 5 станции този процент ще достигне 70%, подчертават от “Метрополитен”.

Автоматичните преградни врати на метростанция “Сердика”
Автоматичните преградни врати на метростанция “Сердика”