Повече полицаи на мотори – те могат да спират нарушители

Чудесно е, че се изградиха велоалеи. Чудесно е, че се появиха електрическите тротинетки. Чист и достъпен транспорт. Масовото му използване би било голяма стъпка напред и за чист въздух, за по-лесно придвижване, за спорт и зя удоволствие, но само в държава, в която се спазват правилата за движение. Когато не се спазват, това е основата за

кошмар, който постепенно настъпва

в България.  Колела и тротинетки се движат в платното за насрещно движение и по тротоарите. Полицията я няма. Колоездачни алеи, нарисувани на тротоарите, са само за отбиване на номера и за отчитане на дейност - така се създават условия за сблъсъци между колоездачи и пешеходци. Не на пешеходците трябва да се отнемат малкото останали тротоари.

Законът ясно постановява, че само електрическите тротинетки за индивидуално ползване, които технически не могат да вдигат над 25 км/ч, могат да бъдат карани от неправоспособни водачи. Но какво правят производителите – тротинетки с мощни двигатели, които могат да вдигат и повече от 80 км/ч, и правят електронно ограничение на скоростта. Масово това техническо ограничение сравнително лесно се премахва и

тротинетката си става на практика мотоциклет

Никой не спира и не проверява въпросните тротинетки, които си хвърчат с голяма скорост. Масово на тях са се качили по две деца и също никой не реагира на това, а е изрично забранено от закона.

Тротинетките с електрически двигател са моторни превозни средства и не могат да се карат по паркове и тротоари - но това никой не го спазва. Съответно инцидентите рязко нарастват. Децата вече не могат да тичат свободно по парковите алеи.  И никой не контролира това.

На водача на индивидуалното електрическо превозно средство (т.нар. тротинетка) е забранено да се  движи  по  пътища  и улици, на които максимално разрешената скорост за  движение  е над 50 км/ч.

Освен това по  пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства, които са регистрирани и са с регистрационен номер. А все по-често могат да се видят нерегистрирани тротинетки, движещи се с висока скорост - далеч над 25 км/ч, и управлявани от неправоспособни водачи.

Колелото е пътно превозно средство и не ползва предимство на   пешеходните пътеки, което не пречи на колоездачите да преминават, мислейки си, че са  с предимство.  Това също е предпоставка за инциденти.

В цивилизовани градове като Лондон пешеходните алеи в парковете - например най-известния Хайд парк – са разделени за пешеходци и колоездачи и децата, особено по-малките, могат да тичат свободно, а не родителите да ги държат непрекъснато за ръка. Вижте на снимките как са го направили в Хайд парк в Лондон.

Вече има немалко случаи на ударени деца със счупвания и други наранявания от велосипеди и тротинетки и в парковете, и по пешеходните зони. Не само смъртоносните инциденти трябва да привличат внимание.

Само като пожелание звучат изискванията на Закона за движение по пътищата:

Водачът на индивидуално електрическо превозно средство при движение извън велосипедните алеи е длъжен:

- да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото;

- да ползва каска, ако е на възраст до 18 години.

И за велосипеди, и за тротинетки е забранено да развиват скорост, по-висока от 25 km/h. Забранено е да се управляват колела и тротинетки по площите, предназначейни само за пешеходци с изключение на децата с колела до 12 г.. Масово може да се види да се използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство, което е изрично забранено от закона.

И още: минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е шестнадесет години, когато тротинетката се кара по велосипедна инфраструктура и по пътища и улици с максимално разрешена скорост до 50 км. Минималната възраст е 14  години, само когато се управлява по велосипедни алеи. В цилизованите правови държави тези правила желязно се спазват и глобите са много солени. В България все едно законите не важат, а пътната полиция нехае.

Най-важната функция на една държава е да поддържа реда. А редът основно се поддържа от квалифицирана, контролирана и добре платена полиция. След това идва всичко останало. Недостатъчни са полицаите, ползващи мотори – само те могат ефективно да спират мотоциклетисти, водачи на мощни тротинетки и бързи велосипедисти. След като в другите държави законът може да се приложи, значи може да се приложи и тук. И вместо извън кампаниите да не може да се види пътен полицай, нека да полицаите да започнат да си вършат работата, а не да висят по кафенета и канцеларии.

Всеки иска да емигрира към държави, където има преди всичко правов ред, а след това и всичко останало. Няма ли ред, младите хора не искат да живеят в такава държава.

И това е основната функция на държавата, което политиците непрекъснато забравят мислейки как да си осигурят избиратели за предстоящите избори, а не за бъдещето на държавата. Младите хора трябва да са основната грижа на всяка държава. И няма как пенсионерите да живеят добре в държава без млади хора.

Държавата не прие промените в Закона за движение по пътищата, въпреки че той беше много по-важен от повечето от другите приети закони. Дано следващият парламент си настрои по-добре приоритетите.

В цивилизовани и правови държави като Швейцария, за да караш по-голямо колело се явяваш на изпит. И въобще как един участник в пътното движение ще спазва правилата без да ги знае. Може би България е магическа държава, където всичко се знае и може по рождение?

Знак за предимство на пешеходците в Хайд парк
Знак за предимство на пешеходците в Хайд парк