В сравнение със 17 септември сега карантинираните ученици са почти 5 пъти повече, а учителите - над 3 пъти повече, казва министърът на образованието и науката

Още акценти от интервюто:

- Има силни научни школи, които се създават с години упорита работа, а могат бързо да изчезнат

- Правим всичко възможно да създадем организация тестването да започне веднага, щом има тестове за ученици

- Половината преподаватели веднага могат да получат зелен сертификат и не виждам защо биха били против него

- Честито, министър Денков! Бяхте избран за академик в областта на природо-математическите науки в понеделник. Във вашата група е и акад. Николай Витанов, втори представител на Софийския университет - висшето училище, което е в топ 46% на световната класация на университетите QS World University Rankings за 2022 г. Доказателство за какво е това?

- Това е доказателство за наличие на силни научни школи, които трябва да ценим и да подкрепяме, защото те се създават с години упорита работа, а могат много бързо да изчезнат. Такива процеси са познати от 90-те години, когато много силни научни школи изчезнаха, защото младите и активни учени емигрираха на Запад.

- Стимулира ли държавата развитие на повече наука?

- Има известен напредък през последните няколко години, но

все още

не е разгърната

цялата система

за финансиране на

научните изследвания,

както и на тяхното приложение в полза на икономиката и обществото. Надяваме се, че реализацията на Плана за възстановяване и устойчивост, оперативните програми и националните научни програми ще променят качествено средата през следващите няколко години.

- В момента най-дискутираната тема е онлайн или присъствено обучение, ваксинации, сертификати, тествания. Защо учениците могат да отидат в ресторанта и в мола, но не могат да отидат на училище?

- Училището е задължително и ние сме длъжни да осигурим безопасна среда, като при сегашните високи стойности на заболяемост избегнем струпването на хора и заразата. Докато ходенето в ресторант или мол е по желание. Тук виждам ролята на родителите, които трябва да обясняват на децата си рисковете от събиране в ресторантите или моловете и да ги контролират къде ходят. Освен това за тези места има въведени “зелени сертификати” за възрастните, каквото изискване няма за училищата. Т.е. средата е една идея по-безопасна.

- Според насоките на Министерството на образованието и науката училищата трябваше да преминават към обучение онлайн при 10% болни ученици. Защо са онлайн училища, които не са достигнали тези 10%?

- Десетте процента болни ученици са критерий за преминаване онлайн на отделно училище, в което има епидемично огнище. Той важи обаче само при обща заболяемост на ниво община под 500 на 100 000. Сегашната мярка за прекратяване на присъствените занятия във всички училища е приложена при заболяемост на ниво община над 750 на 100 000 души и препълнени болници. Това е съвсем различна ситуация.

- Защо отнехте възможността на ваксинираните учители и ученици да учат присъствено?

- Към момента са ваксинирани общо малко над 37% от учителите и над 4% от гимназистите. Те са разпръснати в цялата страна. Няма как да организираме присъствено обучение само за тях.

- Реалистично ли е да върнете малките ученици от тъмночервените общини още следващата седмица в клас при условията, които обявихте - тестване на децата и зелен сертификат за учителите?

- Отговорът на този въпрос зависи от съгласието на родителите техните деца да бъдат тествани безплатно със слюнчени тестове, както и от готовността на учителите да направят избор между ваксиниране, документ за преболедуване или безплатно тестване два пъти в седмицата.

Правим всичко възможно да създадем организация тестването да започне веднага, щом има налични тестове за ученици. Някои училища вече имат опит в това. Събираме информация за готовността на училищата да обезпечат присъственото обучение при новите условия – със задължително тестване на учениците и с преподаватели със зелен сертификат или тестване. С Отрасловия съвет в системата на средното образование обсъдихме организацията на процеса в детайли.

- Всички ученици от 1-и до4-и клас ли ще бъдат тествани?

- Засега само тези от общините с обща заболяемост над 750 на 100 000 души. Пак там ще се изисква и зелен сертификат или тестване за учителите в начален етап. При наличие на достатъчно тестове поетапно ще включим и по-големите ученици заедно с техните преподаватели при същите условия. Децата с документ за преболедуване или ваксинация няма да бъдат тествани.

- С какви тестове ще изследвате учениците?

- Ще поръчаме максимално щадящи тестове. Някои родители предпочитат да се използват такива, при които до детето не се докосва нищо, а то

само плюе в пликче

или чашка

При тях получаването на резултата е малко по-сложно и е необходима помощ от възрастен поне за най-малките ученици. Други родители са съгласни да се използват т.нар. близалки - детето държи в устата си малък тампон, закрепен на пластмасова клечка. Този вид тест може да се прави самостоятелно от децата.

- Как ще се осъществява самото тестване в училище?

- Уточняваме организационните детайли с директорите на училищата. Идеята е учителите да тестват децата в началото на деня в понеделник и четвъртък.

- Какво ще се случва при отказ на родител да тества детето си?

- В училище ще бъдат допускани само деца, чиито родители са съгласни те да бъдат тествани два пъти седмично. Останалите ще продължат да учат онлайн.

- Направили ли сте проучване сред родителите за приемането на новата мярка?

- Няма нужда от представително проучване сред родителите, тъй като това е локална мярка за общините с над 750 заразени на 100 000 души. Това са условията за присъствено обучение в тези общини. Родителите там имат избор - или детето им да бъде тествано 2 пъти в седмицата по щадящ начин и да ходи присъствено на училище, или да остане в къщи и да учи онлайн.

- Твърди се, че децата не са застрашени, не заразяват и не натоварват здравната система. Защо тогава искате задължително да ги тествате?

- Според статистиката на здравните власти, ако около 15 септември т.г. са се разболявали около 100 деца и младежи на ден, то в някои дни от последната седмица този брой вече надхвърля 500 дневно. В сравнение със 17 септември т.г. сега карантинираните ученици са почти пет пъти повече, а карантинираните учители – над три пъти повече.

- Учителският синдикат на “Подкрепа” обяви, че 86% от учителите са против зеления сертификат, а 35% дори са готови да напуснат, ако той бъде въведен.

- Не съм убеден, че тези числа са представителни. Според официалните данни на Министерството на здравеопазването над 37% от учителите вече са ваксинирани, а повече от 10% са преболедували. Т.е. половината преподаватели в страната веднага могат да получат зелен сертификат и не виждам защо биха били против него.

При сегашните високи стойности на заболяемост зеленият сертификат и редовното тестване са единственият начин да се учи присъствено без риск за здравето и живота. Ако искаме децата да са в клас, учителите трябва да изберат един от трите варианта - ваксина, документ за преболедуване или тест два пъти в седмицата.

Тази система успешно е

въведена в цяла Европа

- Защо не въведохте зеления сертификат за учители още от 21 октомври т.г., както беше направено за останалите професии?

- Разликата между учителите и останалите професии е голяма – ако един продавач няма зелен сертификат и магазинът остане затворен заради това, вие ще напазарувате в съседния магазин. Но ако учителят на вашето дете няма зелен сертификат и не може да влезе в училище, няма да има кой да преподава на детето ви. Поради тази причина за въвеждането на това изискване в образователната система е необходимо време за подготовка.

- Какво направи Министерството на образованието и науката, за да убеди учителите да се ваксинират?

- Още през лятото започнахме мащабна информационна кампания, в която се включиха над 85% от директорите на училища и детски градини в цялата страна. По време на множеството онлайн срещи повече от 20 авторитетни медицински специалисти отговаряха на въпроси за ваксините от всякакъв характер. Впрочем в резултат на този първи етап на кампанията делът на ваксинираните преподаватели се увеличи с над 10 процентни пункта от август досега. Миналата седмица започнаха такива онлайн срещи с учители, които се провеждат всеки работен ден. Само в първите четири от тях се включиха 970 педагози. Желаещите са повече от 3000.

- Родители обжалват пред Висшия административен съд вашата заповед за преминаване в онлайн обучение.

- Моята заповед от 20 октомври т.г. разпорежда учениците да учат от разстояние в електронна среда през времето, през което присъствените учебни занятия са прекратени от министъра на здравеопазването заради висока заболяемост. Ако моята заповед бъде отменена, учениците ще останат вкъщи, но няма да учат. Т.е. с отмяната на моята заповед не се постига целта учениците да влязат отново в клас. Тази цел се постига с усилията на всички - трябва да спазваме мерките, да се ваксинираме, за да спадне заболяемостта. Тогава всички ученици ще се върнат в училище.

CV

В понеделник беше избран за академик на БАН

Редовен член на Academia Europaea, професор и доктор на науките по физикохимия

Според класация на университета в Станфорд от 2021 г. е сред първите 2% на най-влиятелните учени в света

Публикувал е над 175 научни статии

Има 12 патента

Ръководил е повече от 45 международни проекта, финансирани от чуждестранни фирми

Удостоен с редица престижни национални и чуждестранни отличия в сферата на науката

От 2014 до 2016 г. е зам.-министър на образованието и науката с ресори висше образование и европейски структурни фондове, а през 2017 г. - служебен министър на образованието и науката

От 12 май т.г. отново е служебен министър на образованието и науката