Модерни електробуси заменят стари дизелови автобуси по линиите № 6, 60, 73 и 74

30 чисто нови тролейбуса вече возят софиянци по линиите, обслужвани от общинския превозвач “Столичен електротранспорт” ЕАД. Новите машини пенсионираха последните икаруси.

“Развитието на електрическия транспорт е дългосрочен приоритет на Столичната община. В последните години в София се изпълнява най-мащабната програма за модернизация на градския транспорт, включително и на електрическия”, каза изпълнителният директор на “Столичен електротранспорт” ЕАД Евгений Ганчев.

Новите 30 нископодови съчленени тролейбуса са доставени по проект, финансиран по Оперативна програма “Околна среда” с цел подобряване на качеството на въздуха. През 2020 г. “Столичен електротранспорт” ЕАД и чешката компания “Шкода Електрик” АД сключиха договор за доставката на новите превозни средства. Той е за 37,3 млн. лв. без ДДС, а цената на един тролейбус е малко над 1,24 млн. лв. без ДДС.

“Новите тролейбуси

отговарят на

всички европейски

стандарти,

климатизирани са, достъпни са за трудноподвижни и незрящи хора и майки с детски колички. Тролейбусите имат съвременна система за самостоятелно автономно придвижване с акумулаторни батерии, осигуряваща

минимум 5 км

пробег без

контактна мрежа,

и 3-годишна гаранция”, обясни Ганчев.

Новите 18-метрови съчленени возила обслужват линиите № 1, 9, 6 и 7.

Част от проекта е и доставката на 30 нови нископодови бързозарядни електробуса с 10 зарядни станции. Договорът за доставката им бе сключен през октомври 2020 г. с българо-китайския консорциум “Чериът Моторс - Хайгър”. Той е за 33,6 млн. лв. без ДДС, а цената на един електробус е малко над 1 млн. лв.

Електробусите са нископодови и климатизирани, с платформа за детски колички и трудноподвижни хора, имат стоп бутон за слизане, звукова сигнализация за незрящи и видеонаблюдение. Те ползват най-съвременните бързозарядни технологии, базирани на ултракондензатори, което им позволява

да зареждат

за 5-6 минути,

да улавят енергия при спиране и да я оползотворяват в изминаването на разстояния от минимум 20 км. Електробусите имат високоефективна електрическа отоплителна система и две отделни климатични системи за охлаждане на пътническия салон и на кабината на водача.

Първите електробуси вече са в София и ще заменят старите дизелови автобуси. Те ще обслужват линиите № 6, 60, 73 и 74.

През април стартира реконструкцията на трамвайното трасе по бул. “Цар Борис III”. Участъкът от обръщателно ухо “Съдебна палата” до трамвайно ухо “Княжево” ще бъде изпълнен на етапи. Ще се подменят релсовият път, контактно-кабелната мрежа, уличното осветление, пероните на спирките, пътното платно и тротоарите. Участъкът обслужва трамвайна линия №5, която е най-старата и най-натоварената в София. Реконструкцията е част от втората фаза на проекта за интегриран столичен градски транспорт, финансиран по ОП “Региони в растеж”. По обновеното трасе ще се движат 13 нови модерни нископодови трамвайни мотриси PESA, които имат видеонаблюдение, платформа за детски колички и за хора с увреждания, стоп бутон за слизане и звукова сигнализация за незрящи.

“Реконструкцията на трамвайна линия №5 ще увеличи средната скорост на градския транспорт и ще осигури връзка с други линии и третата метролиния. Надяваме се, че така ще се увеличат пътуванията с градски транспорт за сметка на тези с автомобил. Имаме проектна готовност за рехабилитация на още трамвайни и тролейбусни трасета”, подчерта Ганчев.